Pagina's

zondag 3 februari 2013

Amish...

Als jong meisje was ik al gefascineerd door de levenswijze van de Amish.

Het leek me heerlijk zo eenvoudig te leven.....







ondanks dit boek met prachtige foto´s waarop het leven van deze gemeenschap er idyllisch uitziet.....






weet ik inmiddels natuurlijk beter....

Maar een beetje ´ruiken´ aan Amish-life doen we als quiltsters eigenlijk allemaal. Lapjes knippen en snijden, aan elkaar naaien en uiteindelijk een lekker warme deken in handen hebben.

Amish quilts zijn herkenbaar: ze worden gemaakt van effen stoffen, bescheiden kleuren en eenvoudige patronen en zijn rijkelijk gequilt.

Een ´echte´ Amish of Mennonite quilt heb ik (nog) niet gemaakt, hoewel het niet aan voorbeeldmateriaal en patronen ontbreekt



 

En de stoffen liggen ook al klaar





Een klein quiltje met een Amish meisje met haar pop - gezichtsloos, zoals bij de Amish gebruikelijk is  zie Exodus 20:4 - heb ik in 2003 gemaakt









en een paar jaar later heb ik een zomer lang met een quiltvriendin aan een serie poppen gewerkt, daarover morgen meer...

fijne zondag!

 

4 opmerkingen:

  1. Ook ik was zo gefascineerd door de amish, dat eenvoudige leven leek mij ook zo heerlijk...
    idd. wij weten wel beter!!!!
    Ik ben dol amish films, en boeken!
    Hun quilts vind in nog altijd prachtig, zo eenvoudig kan héél mooi zijn!!!
    Het Amish quiltje vind ik een snoepje!!!

    Een paar jaar geleden heb ik ook effen stofjes gekocht bij Hoeve de Beek in Woudenberg, waar ik nog een amish quiltje van wil maken!
    Inmiddels is dit atelier verhuist naar Ederveen, en heet nu "quilt en handwerk atelier "De Elzelaer"
    Ze hebben daar mooie Amish stofjes vind ik.

    Fijne zondag nog,
    Groetjes van Betsie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Betsie!
      Een deel van de lapjes komt inderdaad uit Woudenberg en ik ga gauw eens kijken in Ederveen, gelukkig heb ik familie in de buurt ;-)

      Verwijderen
  2. Ben benieuwd wat je van je mooie lapjes gaat maken, bij mij hangt er al eentje, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij wel, knap hoor.....hier zal het nog wel even duren, eerst die stapel UFO´s slechten......dat kon wel eens héél lang gaan duren!

      Verwijderen